Dagens mest onödiga

 
Ett riktigt i-landsproblem.
 
Fastnade på en facebooktråd angående QR-koder med rabatter och pensionärer. Läste varenda kommentar.. Så sjukt onödigt. Alla rabatter är inte anpassade efter varenda individ, och det spelar ingen roll vad för vara eller produkt det gäller. Herregud maj gad, kräva tantens rättighet till rabatt trots att hon inte följt anvisningarna och heller ej ägde en smartphone. Detta var en kampanj för att marknadsföra QR-koder!!!!! What a shame, life´s a bitch. Då får hon väl betala fullpris för sin saffran och använda någon av resterande sjuttioelva rabatter som antingen finns laddad på icakortet eller som kommit hem i form av utskick. I mina trakter finns det till och med separata utskick till pensionärer, i vilka de erbjuds en viss procentuell rabatt på totalbeloppet. Ska alla som inte är pensionärer då känna sig diskriminerade på grund av detta? Kommer folk med en vecka gammal kupong eftersom att de har missat gällande datum (som står skrivet på kupongen) och blir nekad rabatt.. Vems fel är det? Butiken som skickat ut rabattkupongen eller det egna ansvaret hos kunden som inte läst mellan vilka datum den faktiskt gällde? Jag skulle inte vilja hålla med om att det är riktigt att begära att kassörskan ska lämna rabatt till alla kunder som felaktigt "kräver sin rätt till reducerat pris" eftersom att det ligger ute ett erbjudande, i vilket anvisningar står utskrivet. Och dessutom ta detta på sitt eget ansvar och få avdrag på sin egen lön ifall avdraget inte var befogat. Nu får folk för fan ge sig. Som någon hade kommenterat: Ska jag göra avdrag på min egen lön till alla kunder som kräver sin rätt till ersättning så hade jag fått betala för att arbeta. 
 

Stör mig på mig själv för att jag överhuvudtaget bryr mig om en sådan här överflödig diskussion. Men det handlar inte om brist på empati och att inte känna medlidande för samhällets alla fattigpensionärer. I do. Men idag var det stackars tanten som fick bita i det sura äpplet och köpa sin saffran till fullpris trots att hon ville köpa den billigt. Imorgon är det Nisse 42 som vill köpa sköljmedel 2 för 35, fast han läser inte riktigt på skylten som berättar att det endast gäller vaniljdoft eftersom att han har lite svårt för att läsa liten text. Han får således ingen rabatt då han menar att köpa sköljmedel med violdoft eftersom att det inte gäller den sorten. Fast ska kassörskan då ge honom rabatt ändå? Han har ju svårt för att läsa liten text. Den text som står utskriven. Och han varken vill eller har råd att köpa glasögon.. Nu vill Nisse väldigt gärna ha violdoft och kunden bakom honom tycker att det kan han väl få ändå. Problemet är att butiken har köpt hem vaniljdoft på klipp och kan därför sälja ut just denna sort billigare, ska då kassörskan ge obefogad rabatt ändå? För stackars Nisse har svårt för att läsa liten text och känner sig lurad.
 
Ska vi kalla det att varje gång en sådan här sak inträffar så diskriminerar vi någon? Nu får ni allt ge er people. Då behövs bättre självkänsla. För det handlar inte om diskriminering. Det handlar inte ens om att företag kämpar för allas lika rätt i samhället. Det finns det andra organisationer som gör. Om ni tycker att det låter hårt så vill jag påstå att det låter rimligt. För företag handlar det om sälj. Det handlar om marknadsföring. Det handlar om överlevnad och det handlar om utveckling. Och nu handlade även tråden mycket om att tekniken i samhället går framåt och att allting digitaliseras mer och mer. Jag skulle vilja säga grattis till alla som använder detta erbjudande, vilken extra förmån! Själv har jag inte fattat mig på det här med QR-koder än, men inte klandrar jag företag som använder sig av dessa för det. Det är väl asbra att det finns fler sätt att få rabatt på! Om vi allihop bara kunde sluta vara så förbannat rädda för förändring, det är inte farligt att vara mottaglig för innovation. Vet ni, det kan till och med vara riktigt sunt! 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: fru Wihlborg

Väl rutet.
Instämmer till fullo.
Lite sunt förnuft borde skickas ut som PERSONLIGT ERBJUDANDE till alla gnällande bitterf....or!

Svar: hehe ibland så...
Sara Evelina

2012-11-21 @ 16:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0